1     2     3     4   

Johan van den Kornputkazerne in Steenwijk.

 

Oefening in Sennelager, West-Duitsland.

 

 
We zijn meerdere keren in Duitsland aan het oefenen geweest. Eén van die oefeningen was in Sennelagen (ongeveer 7 km ten noorden van Paderborn). Volgens mij zijn we op zaterdag 24 juni 1978 (1 dag na de trouwdatum van mijn schoonzus) vertrokken richting Duitsland. En natuurlijk hadden we onderweg weer de nodige stops. Op de foto zijn zichtbaar vlnr: Johan Koens (boordschutter S78), Hugo Keyser (MAG schutter), Benny Stoltenborg (Gympie, YP Chauffeur S78), Herman Beukes (Nekaf chauffeur), Ad Weeda (YP chauffeur S79), Gerard Keuzenkamp (MAG schutter), Willem Odijk (MAG schutter) en Sgt. Cor Akkersdijk (Paling).
 

 
Aangekomen op de Engelse kazerne in Paderborn, is er nog voldoende tijd om al wat bij te kleuren. Harm de Jong is al licht in dromenland en ik vraag aan soldaat 1 Hans Bouwman of hij niet hoeft te zonnen. De uitdrukking op zijn gezicht geeft denk ik het antwoord al. Fred van Lemmeren bekijkt het allemaal vanuit het raamkozijn. 's Avonds nog wezen stappen in de stad Paderborn, waarvan ik nog steeds een leuke en zware bierpul aan heb overgehouden. De Engelse MP was overigens duidelijk anders dan de Nederlandse MP.
 

 
Eindelijk is het dan zover. Het bijna complete peloton staat opgesteld, iedereen voert nog de laatste controle uit of hangt nog wat rond (zoals we meestal deden). De "vijand" borden zijn voorop de gril van de auto's geplaatst, dus we kunnen beginnen. De "hanenkam" zat al op de helmen, dus we waren goed herkenbaar als:

DE VIJAND

 

In het weekend was het droog en natuurlijk tijdens de oefening niet.

 

 
En als het dan slecht weer is, kan ineens iedereen in een Nekaf rijden. Althans dat dacht Hans Weijers. Hij zou de Nekaf van Peter Jellema wel even ergens anders neer zetten. En zie hier het resultaat. Nekaf in de greppel en via de radio om hulp vragen. Gevolg nog natter geworden, dan dat er even op de chauffeur werd gewacht. Gelukkig was "mijn" wagen niet zo ver bij hen vandaan en kon de Nekaf dan ook weer snel op de weg terug gezet worden.
 

 
Maar soms komt de zon er toch weer even door. Vanuit "mijn" YP (S79) is te zien hoe Gympie de S78 veilig door het drukke stadsverkeer voert. Waarschijnlijk zijn we de weg kwijt geraakt, want we zouden buiten de bebouwde kom oefenen. Of moest misschien de 'ritselkist' weer worden aangevuld? Een 'ritselkist' is een term die bij iedere (dienstplichtige) militair bekend moet voorkomen. Dit is een kist die je in je voertuig had, met 'reserve' voedsel zoals: blikken met soep, nasi, ballen gehakt en eventuele reserves van melk, brood e.d. die we van de fourier hadden gekregen. Kortom alles wat lekkerder was dan het voedsel wat in het veld werd verstrekt.
 

 
Ondanks dat we bijna bij iedere oefening gebruik hebben gemaakt van de Radar, heb ik er verbasend weinig foto's van. Dit is dan één van die uitzonderingen. Een poseerfoto dus, met Sgt. Wim Hartkamp, ik met voor mij de boordschutter Cock Sistermans en met de fles in zijn hand onze Vaandrig Henk Thijssen. Overigens was het in 1978 nog niet nodig om een waarschuwingssticker voor het stralingsgevaar op de radar te plakken. Later gebeurd dit wel, zoals uit onderstaande foto blijkt.

 

 
Hier is de Stip (onze dienstplichtige Vaandrig dus) bij ons op bezoek om te kijken hoe het gaat. Ik maak van die gelegenheid gebruik om wat eetbaars naar binnen te werken. Net onder de radar is ons 'vijand' bord nog zichtbaar. Slechte camouflage overigens.
 

     1     2     3     4