Terug naar Reacties     Home

 
    1    2   

Dick Smid, Lichting 65-4

 
 
Hallo,

Ik ben van de lichting 65-4 en in oktober 1965 in Steenwijk gekomen. (Na een basis opleiding van 2 maanden in Blerick/Venlo). Ik werd ingedeeld bij de B-cie, onder leiding van kapitein Stol, 3e peloton, onder leiding van de vaandrig, later 2e luitenant Nugteren. Daar kreeg ik mijn “schoolopleiding” die duurde van oktober 1965 tot januari 1966. Nadat ik paraat werd in januari, heb ik van januari ‘66 tot maart ‘66 de rijopleiding gevolgd voor de YP 408 bij PIROC te Veldhoven. In maart weer terug naar Steenwijk. Wij kregen als B-cie toen de eerste YP’s van het gehele bataljon. Die moesten wij halen in Baarle Hertog. Ik kreeg toegewezen de B32, met kenteken KN-87-50. Ik was dus de eerste chauffeur op deze YP.
 

 
Een mooie tijd als chauffeur, met oefeningen in Beverloo/Leopoldsburg (België) waarbij we een aantal keren muurvast zaten in de modder, en Paderborn/Sennelager (Duitsland). De oefeningen hadden namen als “Eternal Triangle” en “Drentse Ram” en “Fallex”.Daarnaast werden wij ook paraat gehouden op 11 en 12 juni 1966(weekend), in verband met ongeregeldheden in Amsterdam. Waarschijnlijk heeft dat te maken gehad met het huwelijk van Beatrix en Claus.
 


"...waarbij we een aantal keren muurvast zaten in de modder..."

 
Half januari 1967, na bijna 18 maanden ben ik afgezwaaid. Verder nooit op herhaling geweest. Tot mijn verbazing zag ik een keer op de YP-site “Forgotten Heroes” dat er nog maar enkele YP’s over waren, omdat in het kader van diverse overeenkomsten de Nederlandse YP’s vernietigd moesten worden. “Mijn” YP echter, stond in het DAF-museum in Eindhoven. Daar ben ik enkele weken geleden wezen kijken. Het deed me wel goed. Ik heb daar enkele foto’s van. Daarnaast stonden een aantal jaren geleden de te vernietigen YP’ bij ons in het dorp Hendrik-Ido-Ambacht op een defensie terrein in afwachting van de sloop. Ook daar ben ik toen wezen kijken en heb daar een aantal foto’s gemaakt.
 

 

 
De KN-87-50 kon ik toen tot mijn spijt niet vinden. Maar daar was dus een reden voor, bleek achteraf. Deze staat in Eindhoven.

Ook uit mijn diensttijd heb ik nog enkele foto’s. Ik heb echter geen scanner., zodat ik je ze niet digitaal kan opsturen.

Ik vind je site over het 45e Painfbat erg mooi en interessant. Ik kijk er regelmatig op. Mocht je nog wat meer willen weten, dan hoor ik het graag. Tot slot wens ik je veel succes met je site.

Groeten,
Dick Smid

 
De door Dick genoemde YP, KN-87-50, behoort tot één van de 26 nog in Nederland aanwezige overblijvers. Hij is nog te zien in het DAF Museum in Eindhoven. Voor meer informatie over dit voertuig, kijk op DEZE LINK.
 
    1    2   

 

Top