Terug naar Reacties
Home |
André Muller, Lichting 85-1 |
|
Ik was van de
lichting 85-1 en ben op 7 januari
1985 in
dienst gegaan. Tot mijn verbazing kwam ik bij de KSE (kaderschooleskadron) op de
Bernhardkazerne in Amersfoort. In dit opleidingscentrum zaten vooral
cavaleristen, maar ik kwam bij de infanterie. Ik ben opgeleid als commandant
(sergeant) van een radarvoertuig en heb de opleiding gehad (geheel) op de toen
al al in dienst zijnde YPR-765 (of was het 756?) In mijn ogen een volstrekt
onhandig voertuig voor een verkenningspeloton (wij moesten toch zien zonder
gezien te worden ?? en hier hoort “horen” ook bij – volgens mij). Ik heb een
behoorlijk aantal oefeningen gehad waarbij we de radar opzetten om de vijand te
spotten. Wij stonden echter liever doodstil op het voertuig te luisteren, want
de YPR-en en de M-113’s kon je al van
3 km horen
aankomen!!!!! Maar goed. Toen ik na 6 maanden paraat ging en werd overgeplaatst
naar Steenwijk, kreeg ik als voertuig een YP-408. Een voertuig dat al in dienst
was sinds het eind 50 of 60 jaren. Een verkenner kon zich echter geen beter –
lees stiller – voertuig wensen!! (met een beetje improvisatie werd een dikke
rubber slang aan de uitlaat gehangen en was’ie helemaal fluisterstil.) Dát zijn
de voertuigen voor de verkenners!!! (ik heb meegemaakt dat “de vijand” ons
plotseling op
100 meter
te voet passeerde toen wij – goed gecamoufleerd, maar met draaiende motor
vanwege de kou – ergens in Duitsland (omgeving Detmold) in een bosperceel
stonden!!!)
De namen die ik nog
weet zijn die van onze sgt1, die heette v/d Wal (“Jannus”) dit was de enige
beroeps in ons peloton en de naam van de commandant van de compagnie: Kapitein
Marees (volgens mij pas een maandje of wat commandant geworden voordat wij in
juli paraat gingen).
Groet,
“Sergeant” (André) Muller.
|
|
Nog even over de voertuigen: Ons peloton was behoorlijk onderbezet; zo
werden er maar 2 van de 3 YP-408's gebruikt en had ik en mijn
collega-radarcommandant (Van Gelderen) maar 2 man op de YP i.p.v. 3 (paraat
had ik geen boordschutter) De radarist deed deze taak tijdens verplaatsen.
Volgens mij heeft de "80" tijdens mijn parate tijd NIET gereden. Ik reed
volgens mij de "78", Van Gelderen de "79". De garage van ons peloton was in
een gebouwtje dat helemaal aan het einde van het parkeerterrein stond waar
alle legervoertuigen stonden opgesteld. Aan de achterzijde op een hoek.
Nog wat "Brainwaves"
Commandant Cie: Kapt. Marees
Luit (2E): Heys
Commandant verkenningspeleton: Loek Wensink (DPL)
Sergeant (1E)verkenners "Jannus" van de Wal (beroeps)
Nijboer, Van Gelderen, Berkhout en Muller (DPL Sgt.)
Kanters (chauffeur YP-"78")
Eijkhout (Radarist/boordschutter YP-"78")
PS: Heel toevallig heb ik vorige week mijn "plunjebaal" in de container bij
de gemeentereiniging gegooid (ik moest dat ding toch tot m'n 40-ste bewaren
toch ???)(over 2 weken wordt ik 41) Hij stond al jaren weggestopt in m'n
garage. Op het wapen na had ik alles nog kompleet (zelfs de helm, schoenen,
pukkel, ransel ....alles) Stinken dat dat ding deed !! (bewaard zijn de
baretemblemen, de veldfles, de "voederbakken" PSU-bestek, Pio-schop(voor in
de caravan), identificatieplaatje, notitieboekjes, naaigerei, verbandpakjes
en niet te vergeten het beroemde zakmes!
Groeten (Saluut)
Succes met de internetsite!!!
(Voormalig DPL Sgt.) Muller, André
|
|
|