Hoe het begon.

 

De echte reden, waarom ik medio 2003 ben gaan zoeken naar informatie over de YP408, weet ik eigenlijk niet meer. Nadat ik via één van de vele zoekmachines de tekst YP408 had ingetikt, kreeg ik ruim 650 gevonden items. Als eerste stond vermeld de prachtige site van Henk Goos: YP408 FORGOTTEN HERO (zie links). Daar heb ik veel gelezen en natuurlijk bekeken. Deze site staat vol met nostalgie, verhalen, foto's en informatie over de DAF YP408. Een voertuig, waarmee velen hun diensttijd hebben doorgebracht. Net als ik hebben ze over dit voertuig en de militaire diensttijd een positief gevoel overgehouden.
Na het lezen van de vele verhalen met dito foto's, ben ik ook opzoek gegaan naar mijn fotoalbum. Het gevolg was, dat ik een aantal foto's heb gescand en deze samen met een kort verhaal heb opgezonden naar Henk Goos. Hij heeft mijn verhaal met foto's gelijk geplaatst bij de fotoalbums van het 45e. Op de site van Henk staan overigens alle bataljons vermeld, die met de YP hebben gereden. Dus als je er nog niet geweest bent, dan mag ik je deze site van harte aanbevelen. Je moet er zeker één keer geweest zijn.
Via deze YP site kwam ik ook te weten, dat er in Deurne op 09 en 10 augustus 2003 het 75-jarig bestaan van DAF werd gevierd. Mijn interesse was gewekt en ik ben op 10 augustus dus naar Deurne gegaan. Die dag zou een echte publieksdag worden. Alle voertuigen zouden tussen 09:30 en 11:00 uur te bewonderen zijn bij transportbedrijf Driessen. Daarna zou er een lange toertocht zijn voor alle voertuigen, die zou worden afgesloten met een defilé op de Markt in Deurne. En inderdaad het werd een prachtige dag. Vele DAF voertuigen, niet alleen maar militaire, gezien en aangeraakt. Op die dag waren er naast de (enige) YP104, ook 4 YP's aanwezig:
- KN-90-01 commandovoertuig van het 15e,
- KN-89-56 "De Krokodil" oorspronkelijk het voertuig van de bataljonscommandant van het 45e,
- KN-88-89 "Enola Gay" die toen net gerestaureerd was, uit Zeeland,
- en de instructie YP van de Bravo-Cie.
In "Foto Albums" kan je mijn verslag met foto's hierover lezen en bekijken. Op die dag ook nog een aantal andere oud militairen ontmoet. Het bleken rij-instructeurs te zijn van PIROC te Veldhoven. Allemaal hebben we weer staan genieten van dit mooie voertuig. Ook het geluid en de lucht van de diesel uitlaat was nog als vanouds.

Na deze dag bleef ik natuurlijk nog steeds geďnteresseerd over informatie over de YP408. Vrij snel daarna ontving in een nieuwsbrief van YP408 FORGOTTEN HERO. In deze nieuwsbrief werd gesproken over een happening die tijdens het museumweekend van 17 en 18 april 2004 zou plaats vinden in het Museumpark in Harskamp. Er zouden, naar verwachting, 15 YP's aanwezig zijn en natuurlijk moet je daar als oud chauffeur naar toe. Dat heb ik dan ook gedaan en heb daar natuurlijk ook weer foto's van (zie "Foto Albums"). Voor meer informatie verwijs ik graag naar de genoemde nieuwsbrief (met dank aan Henk Goos).

Met een aantal van de dienstmaten van mijn lichting had ik nog steeds contact. Ik had o.a. nog contact met Hans Bouwman en Ben Stoltenborg, die bij de meeste van mijn maten alleen maar bekend is/was onder de naam Gympie. In die periode kreeg ik van Hans Bouwman een e-mail met een link daarin. Nieuwsgierig geworden, heb ik die link natuurlijk gelijk geopend en las daar het volgende bericht: Reünie voor al het militair en burger personeel, die ooit hebben gewerkt op de Johan van den Kornputkazerne (zie het volledige bericht). Natuurlijk wilde ik daar naar toe en zocht weer contact met Hans Bouwman. Die had inmiddels ook een site gebouwd die de naam droeg van hun toenmalige pelotons commandant. Hans had en heeft nog jaarlijks een reünie met zijn lichtingsgroep en de toenmalige P.C. Vaandrig Kooy. Tijdens deze jaarlijkse uitstapjes werd er steeds gereserveerd onder de naam: Groep Kooy. En zou is ook de naam van de groep en de site ontstaan (zie links). Een aantal van hen trof ik ook op 14 mei 2004 in Steenwijk. Ook hiervan heb ik weer een aantal foto's gemaakt en geplaatst in "Foto Albums".

In het aansluitende weekend van 15 en 16 mei 2004 zouden er ook de Open Dagen zijn van de Koninklijke  Landmacht in de legerplaats Oirschot. Ook daar zou ik naar toe gaan en toen begin het bij mij ook al aardig te kriebelen. Ik wilde ook een site bouwen. In eerste instantie bedoelt om 'mijn' verhaal er op te zetten en daarna aan te vullen met andere militaire informatie. Ik ben toen ook inderdaad naar Oirschot geweest en heb daar weer een fotoverslag van gemaakt (zie "Foto Albums".

Toen, in het begin van 2004, heb ik de knoop doorgehakt en ben begonnen. Met veel vallen en ook weer opstaan en natuurlijk met hulp van wat collega's, vrienden en kennissen, ben ik toen begonnen met het bouwen van de site. Eén van de eerste dingen waarmee ik ben begonnen was een banner. Ik had zelf al een banner gemaakt, maar was daar niet helemaal tevreden mee. Daarna nog een aantal banners gemaakt en uiteindelijk onderstaande banner, nummer 3, op de site gezet. Maar naar mijn gevoel, was dit toch nog niet de banner die ik in gedachte had. Dankzij de hulp van Loet van Keeken heb ik toen een andere banner gemaakt. Hij gaf de aanzet om een deel van een foto op mijn site te gebruiken in de banner. Na wat gehannes met het lettertype en de tekst, is uiteindelijk banner nummer 4 ontstaan. Onderaan deze pagina staan de diverse banners gestald.
Thuis natuurlijk diverse dingetjes uitgeprobeerd en kritisch bekeken. Met de schermresolutie die ik toen (en nu nog) gebruikte (1280 x 1024 pixels) zagen de schermen er toch anders uit, dan in de resolutie die nog door ruim 61% wordt gebruikt (1024 x 768 pixels). Dus moesten de pagina's nog diverse keren aangepast worden, omdat de tekst niet helemaal naar tevredenheid stond, of omdat het plaatje verkeerd stond. Daarnaast vond ik, dat er wel een aantal pagina's dienden te zijn, voordat ik op het internet wilde gaan. Natuurlijk een gastenboek gemaakt, een teller geďnstalleerd en toen de sprong gemaakt. Op 03-07-2004 werd mijn site zichtbaar op het internet. Inmiddels had ik al een paar mensen via het internet leren kennen en heb bij een aantal gevraagd om een link naar mijn site te willen plaatsen. En zo begon het bezoek aan mijn site te lopen. Op 01-02-2005 was een eerste mijlpaal behaald: de 1.000ste bezoeker was op mijn site geweest. Dat was Will Smoor, zie zijn reactie bij "Reacties". Inmiddels is het 45e weer uit de mottenballen gehaald en weer nieuw leven ingeblazen. Het "nieuwe" 45e is gelegerd in Ermelo en daar zal nu ook een deel van deze site aan gewijd zijn. Op 14-03-2006 is de 5.000ste bezoeker al weer op mijn site geweest en blijf ik nog steeds reactie en berichten krijgen.
En zolang dat de informatiestroom nog niet stopt, heb ik nog steeds de uitdaging om deze site te blijven bijhouden en updaten.

Veel plezier bij het bekijken van deze site en aarzel niet om een reactie, vraag of opmerking naar me te sturen.

Groet,

{©ż©}
AD

 

De eerste banner:
 
gevolgd door het 2e ontwerp:
 
en door naar nummer 3:
 
en met de voorlaatste banner (met dank aan Loet van Keeken):
 
tenslotte de laatste en huidige versie: