Maandag 3 augustus
We moesten om 03:00 uur op Ermelo verzamelen om naar de West
te gaan. Het ontvangst was niet in de hand, we stonden voor dichte
deuren en er was dus ook geen de koffie. De meeste mensen stonden
verbaasd te kijken omdat het meestal wel goed is. Er heeft gewoon iemand
gefaald en we hopen dat het bij de volgende lichting wel in de hand is!
Aangekomen op Eindhoven was het even ontspannen, vakantie verhalen tegen
elkaar vertellen en vervolgens konden we boarden in een Frans toestel
van Blue Line. De vlucht duurde in totaal 9 uur en 54 minuten.
Aangekomen op Curaçao stond de CSM ons op te wachten, onderaan de trap
van het toestel, om iedereen de hand te schudden. Toen we de loods in
liepen stonden inheemse bevolking muziek te spelen met een stealband.
Dat was erg aangenaam, maar na 15 minuten spelen vonden wij het wel mooi
geweest.
Marinebasis Parera
We werden goed opgevangen en konden gelijk legeren. De legering is zeer
goed. De kamers zijn allemaal voorzien van airco en ze zijn groter als
in Ermelo. De PGU was er ook snel, binnen 2 dagen was je gewoon compleet
inzetbaar voor je taak.
Dinsdag 4 augustus
Deze dag stond vooral in het teken van “wennen”. Wij kregen een
rondleiding over de kazerne en begonnen eigenlijk gelijk met het
acclimatisatieprogramma. ’s Avonds stond er een avondwandeling op het
programma. Wat ons erg opviel, en dan mogen we voor het hele peloton
spreken, het eten is hier goed in de hand. Jammer dat je er voor moet
betalen als je geen eigen huisvesting hebt, want uiteindelijk is het een
dure grap! Woensdag
5 augustus
Deze ochtend begonnen we gelijk met een mars van 4 kilometer. Dit beviel
goed, aangezien we dit vroeg in de ochtend deden. Deze dag stond
eigenlijk in het teken van “voorlichtingen”. Na de mars hadden we een
voorlichting van de KMAR en de MIVD. Niet het meest leuke, maar wel
noodzakelijk. s’ Middags als afsluiting hadden we een zwemtest van de
MARNS. Die was redelijk tot zeer pittig. Het bestond uit ± 15 meter
onder water zwemmen en vervolgens 1 baan met het wapen (diemaco) boven
onze schedel tot de overzijde zwemmen. Gelijk daarna moesten we een
“pop” opduiken, omdat deze zogenaamd verdronken was. 4 meter diep lag de
betrokkene. We lieten de pop weer vallen en zwommen met een
oefendrenkeling naar de overkant. Hierna hadden we 5 minuten rust.
Na de rust doken we met zijn allen vrijwel tegelijk het water in en
moesten 15 minuten lang baantjes trekken. Na die 15 minuten moesten we
onze broek uit trekken en daar een soort “reddingsvest” van maken. Dit
was erg leuk, want dit hadden wij nog nooit eerder gehad! (de hele
zwemtest gebeurde in gevechtstenue zonder kisten)
Einde werkdag.
Donderdag 6 augustus
Dit was een rustige/ontspannen dag. Het programma stond in teken van
“Tour de Curaçao”. We vertrokken met een collega van luchtmobiel, die
onze gids was, naar alle aantrekkelijke plekjes van Curaçao. Hier
vertelde hij wat over, dit was zeker handig, want nu wisten we ook een
beetje waar wij aan toe waren en hoe de omgeving in elkaar zat.
Vrijdag 7 augustus
We begonnen weer met een mars maar ditmaal van 5 km lang. Daarna kregen
we een voorlichting over hygiëne, persoonlijke gezondheidszorg en
lokale insecten en planten. Dit is uiteraard handig, want we gaan
binnenkort al het veld in. Dit duurde tot de lunch. Na heerlijk gegeten
te hebben in de eetzaal, kregen we een voorlichting over de facilitaire
dienst. Uiteindelijk kwam het onderwerp loon ter sprake. Als je hier
ongehuwd/thuiswonend tewerk gesteld wordt, ga je er qua loon gewoon op
achteruit! Dit is al bekend hogerop, maar wij, die hier tewerkgesteld
zijn, irriteren ons er wel aan! We gaan het meemaken en hopen op een
oplossing. Op naar het weekend hehehehe!!
Weekend 8 t/m 9 augustus
Weekend dus even tijd voor andere dingen!

Maandag 10 augustus
We stonden allemaal keurig netjes fris & fruitig op het ochtendappel. De
kapitein stak een veer in onze kont, omdat we ons netjes hadden
gedragen het weekend! De kaderleden en plaatsvervangers hadden een
verbindingsdag. Omscholing naar de verbindingsmiddelen van de MARNS (de
cougar radio). De rest van het peloton begon met een rondje hobbelen en
daarna moesten ze ondersteunen bij het leeg kruien van een gebouw dat
hier tegen de vlakte gaat. De verbindingen die ze hier gebruiken lijkt
op het eerste oog makkelijker dan onze eigen radio’s. Ook dit gaan we
meemaken! Dinsdag
11 augustus
Omscholing MB -> LARO voor de chauffeurs, de rest van het peloton kreeg
materiaal uitgereikt en een studie opdracht. We moesten, wat heel
logisch is alle rangen & standen van de KM/MARNS kennen. Dit komt
natuurlijk omdat je hier op de kazerne ook te maken heb met collega’s
van andere krijgsmachtdelen. Eind van de dag nog even lekker gesport met
het peloton! We moeten er wel even bijzeggen dat de sportfaciliteiten
hier heel goed zijn! Er is een nieuwe zaal, veel fitness apparatuur,
hardloop routes, dojo, squashruimte,tennisbaan etc.

1e Peloton hard aan het werk!
Tot zover het verslag van onze eerste dagen als
Compagnie in de West.
Volgende keer een verslag van het 2e peloton. |